Головна » 2016 » Квітень » 18 » Конспект уроку з геометрії "Призма."
21:36
Конспект уроку з геометрії "Призма."

Тема уроку. Призма.

Мета уроку:

- засвоїти означення призми, її елементів, види призми, означення прямої та правильної призми, її елементів, повторити основні поняття з теми "Многогранники"; вчити застосовувати вивчений матеріал під час розв’язування задач;

- розвивати пам'ять і мислення, просторову уяву; розвивати цікавість до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань;

- виховувати наполегливість і відповідальність, допитливість, любов до навчання та вміння працювати разом, виховувати акуратність при побудові малюнків.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання, прийоми: розповідь з елементами бесіди, евристична бесіда, розгадування кросворду, робота з опорним конспектом, робота в зошиті, робота з дошкою, самостійна робота, тестування, використання слайдів.

Основні терміни і поняття: геометричне тіло, многокутник, многогранник, призма, пряма і правильна призми.

Міжпредметні зв’язки: спеціальна технологія «Слюсарна справа», художня культура «Архітектура світу», фізика, хімія «Кристали».

Наочність: макети многогранників, картки-завдання, слайдова презентація, опорний конспект, підручник Бевз Г. П. Математика 11 клас , рівень стандарту.

Технічні засоби навчання : мультимедійна система, комп’ютер.


 

Хід уроку:

І.Організаційний момент

Доброго дня, шановні гості та учні. Кажуть, якщо якусь справу починати з усмішкою, то можна сподіватись, що вона буде вдалою. Давайте сьогоднішній урок проведемо з посмішкою. Головне завдання – бути уважним, активним, винахідливим, а головне - працелюбним. Показувати, що ми знаємо, як працювати, і вміємо працювати.

II. Перевірка домашнього завдання.

На попередньому уроці вам було задано домашнє завдання, одним із варіантів якого було виконання творчої роботи, а саме створення слайдової презентації на теми «Многогранники в природі, архітектурі та побуті людини», «Многогранники в професії».

Представлення учнями робіт.

ІІІ . Актуалізація знань.

Слайд 1. Розгадування кросворду

1. Як називають відрізок, проведений з вершини трикутника до протилежної сторони під прямим кутом?

2. Як називають відрізок, що з’єднує сусідні вершини многогранника?

3. Як називають многокутник, що належить поверхні многогранника?

4. Як називають чотирикутник, у якого сторони попарно паралельні і рівні?

5. Як називають геометричне тіло, поверхня якого складається з многокутників?

6. Яку найменшу кількість граней має многогранник?

Ключове слово кросворду – Вороний.

Слайд 2. Вороний Георгій Феодосійович (16 (28) квітня 1868 — 7 (20) листопада 1908) — видатний український математик. Член-кореспондент Російської Академії наук з 01.12.1907 р., професор Варшавського університету.

  • Який внесок зробив Г. Вороний у розвиток математики? (Досліджував проблему геометрії многогранників).

III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

Виконайте таку логічну вправу: виключити зайве слово із запропонованої низки слів: призма, паралелепіпед, піраміда, куб, куля. (Користуючись знаннями, набутими раніше, та власним досвідом, учні роблять висновок, що зайвим є слово «куля», оскільки решта слів означають назви многогранників).

Отже, протягом найближчих уроків ви опануєте означення та властивості окремих видів многогранників. На практиці (у побуті, архітектурі, техніці) найчастіше зустрічається призма. Отже, тема уроку «Призма». Слайд 3

На уроці ми ознайомимось з елементами призми, її видами, дамо означення прямої та правильної призми, її елементів, повторимо основні поняття з теми "Многогранники".

ІV . Вивчення нового матеріалу.

Слайд 4.

Многогранник, у якого дві грані – рівні п-кутники, а решта п граней – паралелограми, називається п-кутною призмою.

Слайд 5.

Термін "призма" грецького походження і буквально означає "відпиляне" тіло.

 

У всіх елементів призми є свої назви.

Слайд 6.

(Розглядаємо елементи призми на слайді і паралельно позначаємо їх в опорному конспекті).

З'ясуємо, якими бувають призми.

Слайди 7-11.

(Розглядаємо види призм на слайдах і паралельно позначаємо їх в опорному конспекті).

За видом призми можна поділити на слідуючи групи:

- прямі і похилі

Прямі призми в свою чергу поділяють на правильні і неправильні.

 

Призма називається трикутною, якщо її основа трикутник; чотирикутною, якщо її основа чотирикутник і т.д. , n – кутною, якщо в основі n – кутник.

 

Кожна призма має бічну і повну поверхні (розгядаємо на моделі призми).

Бічна поверхня складається з паралелограмів (прямокутників), дві сторони яких є відповідними сторонами основ, а дві інші - сусідніми бічними ребрами призми.

Повна поверхня, або просто поверхня призми складається з двох основ і бічної поверхні.

V . Розвиток практичних умінь і навичок.

  1. Побудова призми (вчитель працює з дошкою, учні в зошитах)

Нехай необхідно побудувати трикутну призму.

  • Якщо трикутна призма, що є основою ? (Трикутник) .

Відповідно до правил паралельного проектування зображення трикутної призми будується наступним чином: спочатку будуємо основу, бажано верхню. У даному випадку будуємо тупокутний трикутник, не забувайте, проектування спотворює кути. Потім із вершин многокутника - основи проводимо бічні ребра призми у вигляді паралельних відрізків. Пам'ятайте, бічні ребра призми - рівні! Отже, провели три бічних ребра. Кінці цих відрізків з'єднуємо і отримуємо нижню основу. Зверніть увагу, що невидимі ребра проводяться штриховими лініями.

  1. Виконання усних вправ.

  1. Чи правильно, що у кожній призмі число ребер завжди кратне трьом?

  2. Чи існує призма, в якій немає жодної діагоналі?

  3. Призма має 14 граней. Який многокутник лежить в її основі?

  4. Чи правильно, що висота прямої призми дорівнює бічному ребру?

  1. Розв'язування вправ.

  1. Сторона основи правильної призми дорівнює З см., а діагональ бічної грані - 5см. Знайдіть висоту призми.

Розв’язок

С

торони грані і її діагональ утворюють прямокутний трикутник AВ1В, за теоремою Піфагора В1В2= В1В2=52­32=25-9=16 В1В= =4(см)

Відповідь 4см

  1. Відомо, що всі три бічні грані призми - квадрати зі стороною 2см. Обчисліть площу однієї з основ призми.

Розв’язок

Оскільки сторони основи є також і сторонами бічних граней, то основою призми є правильний трикутник зі стороною а = 2см. Площа рівностороннього трикутника

Отже, = (см2)

Відповідь

VI. Закріплення набутих знань і умінь.

1. Самостійна робота ( добудувати призму, виписати кількість зазначених елементів). Правильність виконання завдання відбувається шляхом взаємоперевірки (правильний варіант виконання завдання записано на зворотньому боці дошки).

2. Фронтальне виконання тестових завдань. Слайд 12

VII . Підсумки уроку:

  • оцінювання;

  • видача-інструктаж домашнього завдання (слайд 13):

  • вивчити опорний конспект;

-підручник Бевз Г. П. Математика 11 клас, рівень стандарту, виконати вправи № 861-865 (усно), № 869 (письмово), № 902 (письмово);

- творче завдання: створити слайдову або потокову презентацію «Піраміда в природі».


 

VIII. Рефлексія.

Учні по колу висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази з рефлексивного ряду на слайді (слайд 14):

  • сьогодні я дізнався…;

  • було складно…;

  • я виконував завдання…;

  • я зрозумів, що…;

  • тепер я можу…;

  • урок дав мені для життя…;

  • мені захотілося.

Додатки до уроку  http://matema.at.ua/dodatok2docx.docx

Презентації до уроку http://matema.at.ua/mnogogranniki_navkolo_nas.pptx

http://matema.at.ua/mnogogranniki_vmojij_profesiji.pptx

http://matema.at.ua/prizma2016.pptx


 

Переглядів: 338 | Додав: ЦПЛ | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вітаю Вас,  
Середа, 22.11.2017